Wat is de gecreëerde waarde naar klanten?

Tommy Hilfiger is een merk dat een lange tijd heel populair is onder de hippe modebewuste mensen onder ons. Tommy Hilfiger legt de focus op exclusiviteit en is daarom ook een duur merk. Voor een mannenpolo wordt al gauw meer dan 60 euro betaald. Voor een polo is dit extreem duur voornamelijk omdat een polo bij de H&M bijvoorbeeld maar 15 euro kost. Maar juist deze exclusiviteit zorgt voor status. Veel mensen kopen Tommy Hilfiger juist omdat het merk zo duur is. Het geeft hun een gevoel van welvaart en het merk wordt dan ook veel gedragen door de wat rijkere en/of de modebewuste mensen. Het merk speelt dus erg in op de emotionele waarde van mensen. En de prijs is als minder belangrijk ervaren.

 

Om deze gecreëerde waarde te vertalen naar etnische aspecten, wordt eerst naar Bentham zijn Utilitarisme gekeken. Utilitarisme is een ethische stroming die de morele waarde van een handeling afmeet aan de bijdrage die deze handeling levert aan het algemeen nut, waarbij onder algemeen nut het welzijn en geluk van alle mensen wordt verstaan. (Wikipedia, 2018) Dus met andere woorden is dit een stroming die geloofd in wat jij als individu doet, ook goed is voor het algemeen nut. Oftewel het nut voor de wereld. Tommy Hilfiger biedt kleding aan die relatief duur is. Dus zullen de wat arme mensen deze kleding niet kunnen aanschaven. Dus als er gekeken wordt of Tommy Hilfiger past in deze stroming kan er gezegd worden van niet. Niet iedereen kan deze kleding kopen en daarom levert het niets op in het algemeen nut.

Om deze gecreëerde waarde te vertalen naar etnische aspecten, wordt als derde gekeken naar Aristoteles. Aristoteles vond dat al onze gedachten en ideeën ons bewustzijn zijn binnengekomen door wat we gezien en gehoord hebben. (Mens en samenleving, 2018) Ook vindt Aristotels dat de beste mensen beloond horen te worden. Tommy Hilfiger heeft zichzelf slim gepositioneerd als exclusief merk en mensen zien dat merk ook zo. Het merk speelt goed in op wat Aristoteles zegt omdat wij dit merk nu zien als iets exclusiefs, iets wat duur hoort te zijn. En alleen de ‘beste’ kunnen zichzelf dit merk permitteren. Dus Tommy Hilfiger past goed in deze manier van denken.




Maak jouw eigen website met JouwWeb